APRILIA, KRÁLOVNA POUŠTĚ

  • ITALSKÉ DUO JACOPO CERUTTI A APRILIA TUAREG TRIUMFUJE PŘI SVÉ PREMIÉŘE V POUŠTNÍM ZÁVODĚ AFRICA ECO RACE 2024.
  • ITALSKÝ TERÉNNÍ MOTOCYKL VEDL V CELKOVÉM POŘADÍ ZÁVODU DLOUHÉHO PŘES 6 000 KILOMETRŮ OD ZAČÁTKU AŽ DO KONCE, A DOKÁZAL TAK, ŽE JE VÍTĚZNÝM PROJEKTEM.
  • NOVÁČEK FRANCESCO MONTANARI DOJEL NA SVÉM TUAREGU DO DAKARU, DVAKRÁT SE UMÍSTIL NA STUPNÍCH VÍTĚZŮ VE SPECIÁLNÍCH ZKOUŠKÁCH A SVOU PRVNÍ AFRICKOU ZKUŠENOST ZAKONČIL BÁJEČNÝM UMÍSTĚNÍM V PRVNÍ DESÍTCE.
  • MASSIMO RIVOLA, APRILIA RACING CEO ŘÍKÁ: “DOMINOVAT PŘI DEBUTU SE JEŠTĚ NIKDY NIKOMU NEPODAŘILO.”

Italské duo se na více než šesti tisících kilometrech po úchvatných silnicích, stezkách, písku a dunách drželo od začátku až do konce v čele. Od Monaka až k magickému růžovému jezeru v Dakaru si Jacopo Cerutti a jeho Tuareg zvolili nejpůsobivější způsob, jak vyhrát letošní ročník Africa Eco Race. Závod kompletně ovládli a napsali jednu z nejnapínavějších kapitol v novodobé historii velkých afrických závodů.

Jacopo Cerutti vyrazil se svou Aprilií Tuareg na svůj debut, kde čelil soupeřům, kteří byli nesmírně talentovaní, a především velmi zkušení na legendární trase, která vede z Evropy do Dakaru přes Maroko a Mauretánii.

Speciál Aprilia Tuareg vyvinutý z továrního modelu týmem Aprilia Racing za technické spolupráce s týmem GCorse bratří Guareschiů se poprvé vydal na africké tratě a do pouště. Během roku 2023 se motocykl samozřejmě již osvědčil, když při svém debutu získal titul v italské motorallye a obsadil velkolepé pódium v Transanatolia rallye v Turecku, kde poprvé okusil velké nájezdy. Ovšem vyrazit poprvé do africké pouště na trať, která se zapsala do historie off-roadů, slibovalo mnohem větší obtíže.

Jezdci Aprilie, Jacopo Cerutti a Francesco Montanari, přistupovali k závodu od začátku sebevědomě, vyzbrojeni motocyklem, který se díky kvalitě již dříve ukázal jako mocná zbraň.

Vítězství ve speciálních zkouškách prvních dvou dnů umožnilo Ceruttimu vybudovat si náskok před extrémně silnými soupeři, jako byli Botturi a Tarres, oba na Yamahách, kteří neustále útočili ve snaze vydobýt si zpět svou výhodu.

Rychlost, dokonalá strategie a spolehlivost Tuaregu jsou hodnoty, které dovedly Aprilii a Ceruttiho k dakarskému triumfu.

Pro Francesca Montanariho, opravdového nováčka, bylo dokončení závodu v Dakaru fantastickým výsledkem. K tomu přidal dvě pódiová umístění v etapách, stejně jako stálou přítomnost v horní části pořadí speciálních zkoušek a báječné osmé místo celkově.

Massimo Rivola – Aprilia Racing CEO

„Vítězství v Dakaru, kterého Jacopo dosáhl, je bezprecedentní. Je to skutečně obrovský sportovní počin, který vyzdvihuje velkého šampiona, výjimečný italský motocykl, navržený, vyvinutý a vyrobený zde v Noale, a neuvěřitelnou práci, kterou odvedli Aprilia Racing a Guareschiové, jimž patří můj zvláštní dík. Vést od prvního dne jednoho z nejtěžších závodů na světě a soupeřit s nesmírně zkušenými protivníky je mimořádným projevem síly, který předčil naše nejdivočejší očekávání.“

Vittoriano Guareschi – Gcorse

„Fantastické! Jacopo byl po celý závod vynikající a vždy udával tempo. Klíčová byla druhá etapa s tím skokem dopředu v pořadí, který mu pak umožnil dokončit závod jako velký šampion. Skvělou práci odvedl také Francesco, který při svém debutu na Dakaru vzal motorku, a dokonce nejednou předvedl mimořádný výkon ve speciálních zkouškách. To, co dokázal celý tým, je neuvěřitelné. Byla to naše první zkušenost proti nesmírně zkušeným soupeřům, jako je tým Yamaha, který je nesmírně erudovaný, zejména v části pouště v Mauretánii.

Motorka byla perfektní, nikdy nenastal žádný problém. Tímto triumfem projekt Tuareg prokázal všechny své základní kvality: vyváženou hmotnost, zdvihy odpružení, charakter motoru a kvalitu materiálů. Už tovární motocykl nastavuje velmi vysokou laťku.“

Jacopo Cerutti

„Je to úžasné. Bylo mi ctí spolupracovat na vývoji motocyklu s Aprilia Racing a GCorse. Za velmi krátkou dobu jsme dosáhli neuvěřitelných milníků a upřímně jsem si nemyslel, že se nám podaří být tak připraveni, jako jsme byli na začátku této akce. Věděl jsem však, že už tovární Tuareg nám poskytl vynikající výchozí základnu, a zbytek pak záležel na skvělé práci celého týmu, kterou odvedl během několika posledních měsíců. Rozhodně jsem nečekal, že vyhraji. Možná bylo dobré začínat závod bez tlaku, že patřím k favoritům, a pomohla i trocha štěstí, což není nikdy na škodu, protože v africkém nájezdu je nečekané vždycky hned za rohem, ale místo toho se zdálo, že všechno půjde hladce. Fantastický zážitek a pocit. Teď si můžeme užít oslavy.“

Francesco Montanari

„Jsem nesmírně šťastný, že jsem dorazil do Dakaru a že se mi daří zlepšovat etapu za etapou a několikrát jsem skončil na předních místech. To vše bylo možné díky tomu, že jsem se dostal do ideálních podmínek pro uplatnění svého potenciálu. Na motorce se mi jezdí fantasticky a celý tým odvedl výjimečnou práci jak při přípravě na závod, tak během těchto dvou týdnů v Africe. Chtěl bych tedy poděkovat Aprilii za tuto příležitost a všem členům týmu GCorse za neustálou podporu. Radost mám samozřejmě i z Jacopova skvělého vítězství. Vedl si mimořádně dobře a zaslouží si ho. Doufám, že to pro mě bude startovní pozice. Rád bych se dál zlepšoval, protože si myslím, že jsem ukázal, že jsem schopen hrát s těmi nejlepšími.“

Aprilia Racing, legenda zrozená v off-roadových závodech

Off-roadové závody byly pro značku Aprilia prvním závodním terénem. Není se ale čemu divit, jelikož už u svých modelů Scarabeo v 70. letech odhalila svou oddanost off-roadovému světu. V roce 1974 byl prvním závodním motocyklem od Noale 125 cross. Již v roce 1977 přišly první italské tituly ve třídách 125 a 250. V roce 1978 pak přišla první pódia a vítězství v Cross World Championship.

V roce 1985 Aprilia Racing vstoupila do světa závodů GP Motorcycle Racing v rámci mistrovství světa, což značilo začátek legendárního putování. První světový titul přišel v trialu v roce 1992. Ze světa off-roadu přišlo dalších sedm světových titulů, a to v letech 2004 až 2011, kdy se modely SXV 450 a 550 s dvouválcovým motorem staly dominantními v Supermoto šampionátu, získaly tři tituly jezdců a čtyři tituly výrobců.

Po epické premiéře na Rallye Paříž-Dakar s Tuaregem v roce 1989 se Aprilia vrátila do velké pouštní rally v roce 2010 s revolučním modelem RXV Rally 450 s dvouválcovým motorem. Tento spektakulární model se okamžitě třikrát po sobě radoval z vítězství v jednotlivých etapách a v roce 2010 dokonce skončil třetí celkově, těsně míjejíc možnost triumfu při svém debutu.

Dodnes zůstává Aprilia posledním italským výrobcem, který vyhrál etapu Dakaru, a to právě v roce 2012.

Fotogalerie: