IKONICKÉ CESTOVNÍ ENDURO S ORLEM VE ZNAKU PROŠLO KOMPLETNÍ REKONSTRUKCÍ A PŘEDSTAVUJE SE VE TŘECH NOVÝCH VERZÍCH
KOMPLETNÍ ŘADU TVOŘÍ:
- V85 STRADA, ZCELA NOVÁ, MĚSTSKÁ A ZÁKLADNÍ VERZE
- V85 TT, VŠESTRANNÝ ALL-ROUNDER
- V85 TT TRAVEL, PŘIPRAVENÝ NA DOBRODRUŽSTVÍ
V85 SI ZACHOVÁVÁ SVŮJ NADČASOVÝ VZHLED, OŽIVUJE IKONICKÝ DESIGN A VYLEPŠUJE TECHNOLOGICKOU VÝBAVU, KOMFORT I AERODYNAMICKOU OCHRANU
DVOUVÁLCOVÝ MOTOR EURO 5+ MÁ DÍKY VARIABILNÍMU ČASOVÁNÍ VENTILŮ VYŠŠÍ VÝKON A POSOUVÁ JÍZDNÍ ZÁŽITEK NA NOVOU ÚROVEŇ
Model Moto Guzzi V85 TT se při svojí premiéře prezentoval jako dokonalá kombinace inspirativního designu a špičkových technických řešení.
Psal se rok 2019 a nové Moto Guzzi hned při svém vstupu do hry způsobilo na stále více jednotvárném trhu revoluci. Coby první ikonický adventure bike založilo nový segment, když spojilo designový odkaz na zlaté časy motocyklových dobrodružství s funkčností moderního cestovního endura.
Praktický, jednoduchý a lehký model V85 TT dokáže probudit nadšení ještě dřív, než usednete do sedla, a uspokojí všechny, kteří chtějí motorku s dobrodružným charakterem používat každý den.
Úspěšný recept, podporovaný skvělými ohlasy u odborné i laické veřejnosti, se v průběhu let neustále zdokonaloval: po premiéře cestovní verze v roce 2020 vývoj pokračoval v roce 2021 verzí Euro 5 a zrodem exkluzivní limitované edice Guardia d’Onore. Pro rok 2024 byla řada Moto Guzzi V85 zcela modernizována a nyní ji tvoří tři modely, z nichž každý má jedinečný charakter: Moto Guzzi V85 Strada, Moto Guzzi V85 TT a Moto Guzzi V85 TT Travel. Z takové jedinečné nabídky si vybere každý, kdo touží vyrazit – bez ohledu na cíl.
Nadčasový design dostává nový šmrnc
Ikonický a nezaměnitelný styl Moto Guzzi V85 se vyvíjí, tentokrát v modernější interpretaci, vylepšením řady detailů, které zachovávají autentické kouzlo původního modelu, tvořené základními tvary nádrže, bočních panelů, předního blatníku a samozřejmě stavbou 90° vidlicového dvouválce.
Přední část i nadále charakterizuje dvojitý kruhový světlomet, jehož součástí je silueta orla Moto Guzzi ve funkci denního svícení. Držák světlometu a přístrojové desky je nyní vylisovaný z tlakově litého hliníku namísto ocelových trubkových trubek předchozí generace, což dává horní kapotáži sportovnější a dynamičtější vzhled. Nově představené zadní madlo (pro model V85 Strada jako příslušenství), které navazuje na styl přední části, je rovněž vyrobeno z hliníku. Toto řešení přispívá ke zlepšení pohodlí cestujících a ergonomie.
Palivová nádrž je jedním z typických prvků řady V85 a její sošné tvary nyní působí ještě robustněji a dynamičtěji. Prolisy těsně nad válci motoru vypadají jako přirozené pokračování dvouválce, který se vyznačuje novými kryty hlav válců, jejichž design zdůrazňuje technické vylepšení agregátu.
Vidlicový dvouválec Moto Guzzi má nyní více výkonu a točivého momentu díky proměnlivému časování ventilů
Všechny modely nové řady Moto Guzzi V85 jsou poháněny nezaměnitelným vzduchem chlazeným, podélně uloženým 90°vidlicovým dvouválcem se dvěma ventily na válec a rozvodem OHV, který je pýchou a tradicí Orla z Mandella.
Motor o objemu 853 cm3, který má stejnou architekturu jako všechny současné agregáty Moto Guzzi, byl původně představen v první verzi V85 TT. Už tehdy měl blízko k dokonalosti díky rozvodovému systému s válečkovými zdvihátky a hliníkovými vahadly nebo titanovým sacím ventilům o průměru 42,5 mm.
U nové řady Moto Guzzi V85 motor splňuje emisní předpisy Euro 5+ a prošel značnou řadou úprav na zvýšení výkonu a zlepšení odezvy na plyn – a tedy i hodnot točivého momentu – v nízkých otáčkách. Toho bylo dosaženo díky použití variabilního časování ventilů: technického řešení, které optimalizuje zdvih ventilů v závislosti na otáčkách motoru. Nárůst točivého momentu je patrný již při 3000 otáčkách za minutu a táhne se přes celou křivku točivého momentu. Při 3500 ot./min je k dispozici 90 % maximálního točivého momentu, jeho špička má hodnotu 83 Nm při 5100 ot./min. Nový motor tak zvyšuje požitek z jízdy na silnici, zlepšuje odezvu na plyn, nabízí větší flexibilitu v nízkých otáčkách a při vysokých převodových stupních. Kromě toho se zvýšil maximální výkon, který vyrostl ze 76 k při 7 500 ot./min u předchozí generace na 80 k při 7 750 ot./min.
Dalším vylepšením je zabudování senzorů klepání, které dodávají základní data do řídicí jednotky motoru, což umožňuje přesnější nastavení časování zapalování. To má za následek řadu výhod: vyšší výkon v kombinaci se zlepšeným jízdním komfortem a spolehlivostí.
Ostatní základní charakteristiky motoru zůstávají nezměněny. Systém mazání zahrnuje polosuchou skříň se dvěma koaxiálními čerpadly, přičemž jedno má za úkol dodávat olej a druhé rekuperovat, což zajišťuje vynikající mazání a odpadá potřeba olejového chladiče, takže se snižuje celková hmotnost. Polosuchá skříň má všechny výhody motorů se suchou skříní, a odpadá u ní zátěž vnější olejovou vanou, protože tuto funkci plní samotná skříň. Primárními výhody jsou: menší ztráta výkonu v důsledku tření kvůli interakci klikového hřídele s olejem, nižší maximální teplota oleje a větší volnost motocyklu v náklonu bez jakýchkoliv problémů s mazáním. Protože k zajištění správného tahu čerpadla stačí menší množství oleje, olejová vana je menší, a tím dává prostor větší světlé výšce a umožňuje montáž spodního hliníkového krytu.
Vstřikování využívá jediné jednotky o průměru 52 mm, zatímco elektronické ovládání plynu Ride-by-Wire umožňuje přesné ovládání otevírání škrticí klapky, optimalizuje plynulost dodávání směsi a snižuje spotřebu paliva. Motor Moto Guzzi V85 TT je dokonce extrémně šetrný z hlediska spotřeby: jen velmi málo jeho součástí konzumuje výkon (rozvod OHV s vahadly patří z hlediska absorpce výkonu k nejšetrnějším) a není tu čerpadlo chladicího okruhu resp. dlouhé hnací řetězy nebo řemeny.
Výjimečná aerodynamická ochrana
Jednou z oblastí, na kterou se technici Moto Guzzi intenzivně zaměřili, je aerodynamická ochrana. Modernizace proto zahrnovala pečlivé zdokonalování, včetně studií v aerodynamickém tunelu a mnoha hodin simulace v software CFD (Computational Fluid Dynamics).
Nad předním světlometem, ozdobeným novým rámečkem se saténovým povrchem, je nový plexištít s upraveným tvarem, ručně nastavitelný v 5 polohách a celkovém výškovém rozsahu 70 mm. Výsledkem je výrazné zlepšení ochrany před větrem za všech podmínek – nápor vzduchu na jezdce je o 37 % menší ve srovnání s předchozí generací – a zvýšený jízdní komfort, to vše při zachování elegantního vzhledu motocyklu.
Ke snížení náporu vzduchu na jezdce přispěly také širší a účinnější chrániče rukou. Nový patentovaný kryt na přední část nádrže, přesně zarovnaný se zámkem zapalování, navíc účinně snižuje proudění vzduchu směrem k hrudi a bradě jezdce.
Nový přístrojový panel s 5palcovým TFT displejem
Při sezení na motocyklu má jezdec před sebou modernizovaný přístrojový panel: nový, větší 5palcový TFT barevný displej umožňuje lepší vizualizaci všech jízdních údajů. Nové jsou také ovladače na řídítkách, které rovněž prošly generální revizí, přičemž oba ovládací bloky nyní poskytují přímočařejší a intuitivnější přístup ke všem funkcím, včetně tempomatu.
Technologická výbava: V85 je ještě jednodušší, pohodlnější a bezpečnější
Rám Moto Guzzi V85 z vysocepevnostních ocelových trubek využívá montážní body motoru k vytvoření robustní konstrukce. Tento rám nejen zvyšuje přesnost a stabilitu na silnici, ale také zaručuje odolnost a pocit jistoty při jízdě v terénu. Komponenty podvozku jsou uspořádány racionálně a efektivně v rámci zvýšení komfortu a bezpečnosti.
U modelů V85 TT a V85 TT Travel má nyní zadní centrální tlumič nastavitelné předpětí pružiny pomocí praktického kolečka. To umožňuje rychlé úpravy nastavení při jízdě se spolujezdcem nebo při převážení zavazadel. Odpružení poskytuje dostatečný zdvih 170 mm vpředu i vzadu, což je společně s velkorysou světlou výškou 210 mm zárukou spokojenosti v terénu.
Rozšířená je také elektronická výbava, která nyní využívá šestiosé inerciální platforma (k dispozici jako příslušenství u V85 Strada). Tento pokročilý systém vybavený akcelerometry a gyroskopy je schopen detekovat orientaci motocyklu vzhledem k vozovce; zaznamenává a zpracovává jízdní parametry a odesílá data do řídicí jednotky. Díky tomu je řízení elektronických asistenčních systémů ještě jemnější a přesnější, což umožňuje funkčnost náklonového ABS, které dokáže modulovat brzdnou sílu podle úhlu náklonu, čímž zvyšuje bezpečnost. Systém ABS spolupracuje s brzdovým systémem, složeným z dvou ocelových předních kotoučů o průměru 320 mm, na nichž operují nové radiální monoblokové třmeny Brembo se čtyřmi protilehlými písty, spojené s hlavním válce pomocí opletených hadic. Vzadu je dvoupístkový plovoucí třmen s ocelovým kotoučem o průměru 260 mm.
Nastavení všech elektronických systémů – kontroly trakce MGCT, ABS a odezvy plynu Ride-by-Wire – lze snadno spravovat prostřednictvím jízdních režimů. Jízdní režimy Road, Sport a Rain jsou standardní součástí všech modelů této řady. Navíc je k dispozici speciální režim Off-Road, vyhrazený verzím V85 TT a V85 TT Travel, u krerých zvýrazní jejich schopnosti v terénu. Tento režim se vyznačuje nejnižší úrovní zásahu kontroly trakce, ABS aktivním pouze na předním kole s omezenými zásahy (a možností jeho deaktivace i na předním kole), spolu s plynulejší odezvou plynu, které pomáhá silnější brzdný účinek motoru. Model V85 TT Travel má také jízdní režim Custom (jako příslušenství pro V85 Strada a V85 TT), který umožňuje kompletní personalizaci elektronických prvků a dokonce vytvoření dalšího přizpůsobeného režimu prostřednictvím speciálního menu.
Všechny modely řady V85 jsou také vybaveny tempomatem, schopným udržovat nastavenou rychlost bez držená plynové rukojeti. Tento systém je extrémně intuitivní – k jeho aktivaci a ke zvýšení nebo snížení nastavené rychlosti stačí jediné tlačítko.
Moto Guzzi V85 Strada
Moto Guzzi V85 Strada přebírá základní hodnoty modelu V85, včetně lehkosti, praktičnosti a jednoduchosti, a posouvá je na vyšší úroveň. Díky tomu je dokonalým „praktickým strojem“, který vynikne při každodenních jízdách po městě i výletech mimo město.
Model V85 Strada je agilní a pohodlný díky vzpřímené jízdní poloze a vyznačuje se minimalistickým, elegantním a osobitým stylem, díky kterému je zadní část bez madel a nosiče štíhlá a aerodynamická. Nejsou ti ani chrániče rukou, typické pro cestovní endura, ale všechny tyto doplňky jsou k dispozici jako příslušenství, což poskytuje možnost upravit si model V85 Strada podle vlastních představ.
Součástí výbavy jsou také nová paprsková kola z hliníkové slitiny zvyšující lehkost a obratnost, která jsou obuta do silničních pneumatik. To má pozitivní vliv na ovladatelnost, stejně jako fakt, že Moto Guzzi V85 Strada váží o 4 kg méně než model V85 TT.
Silniční zaměření dále zdůrazňuje nízký blatník na předním kole a stylové barvy Nero Isola a Grigio Brera.
Moto Guzzi V85 TT
Moto Guzzi V85 TT je univerzální „all-terrain“ model, který ztělesňuje původního ducha V85 s inspirativním vzhledem a stylem, který se vrací do atmosféry 80. let k enduro motocyklům, na kterých jste mohli dělat vše, od každodenního dojíždění až po dobrodružné cestování.
Moto Guzzi V85 TT nezkazí dobrodružství ani tam, kde asfalt skončí. Je vybaven vyplétanými ráfky, na které se hodí bezdušové pneumatiky o rozměrech 17” a 19” (150/70-17 a 110/80-19), což jsou rozměry, které uspokojí i off-roadové nadšence. Motor je navíc chráněn novým hliníkovým krytem a rukojeti dostaly vylepšené, účinnější chrániče rukou.
Moto Guzzi V85 TT vyniká svým červeně lakovaným rámem v kombinaci s dvoubarevným lakováním Rosso Fuji a Grigio Tambora. Dokonce i pružina zadního tlumiče je červená a lze u ní snadno nastavit předpětí pomocí praktického kolečka.
Moto Guzzi V85 TT Travel
Moto Guzzi V85 se může pochlubit nespornými kvalitami skvělého cestovatele: 23litrovou palivovou nádrží, která zajistí dojezd přes 400 km na jedno tankování, nebo sekundární převod kardanovým hřídelem – který má V85 jako jediný motocykl ve své objemové třídě – tomu dávají před řetězem všichni dálkoví cestovatelé kvůli jeho čistotě a nízkým nárokům na údržbu.
Moto Guzzi V85 TT Travel je motorka, která promění každou cestu v dobrodružství a přidává k již tak skvělému základu dokonalou výbavu na neomezené cestování se zavazadly a spolujezdcem, po celý rok.
V85 TT Travel posouvá ochranu těla na další úroveň pomocí nejmodernějších funkcí. Může se pochlubit novým plexištítem Touring s aerodynamickými tvary, větší výškou a o 22 % větší plochou ve srovnání se standardní verzí. Ochranu dále zvyšují nové boční deflektory, ideální pro jízdu po dálnici a za chladného počasí. Výsledkem je snížení náporu vzduchu na helmu jezdce o dalších 50 % ve srovnání s V85 TT. Stejně jako standardní plexištít je i u verze Touring výškově nastavitelné do 5 poloh.
Součástí výbavy jsou boční kufry řady Urban o velkém objemu (pravý s 37 litry pojme integrální přilbu, levý má objem 27,5 litru) s novým leštěným povrchem a menšími bočními rozměry, které lze odemknout pomocí stejného klíče.
Model V85 TT Travel má ve standardní výbavě také vyhřívané rukojeti a sedadlo jezdce, jehož teplotu lze nastavit pomocí ovladače na levé rukojeti. Speciální výbavu doplňuje multimediální platforma Moto Guzzi MIA, která umožňuje propojení smartphonu s motocyklem a rozšiřuje funkce přístrojového panelu. Moto Guzzi MIA kombinuje informační a zábavní systém pro správu hlasového asistenta, telefonních hovorů, hudby a navigace pomocí intuitivních ovládacích prvků na řídítkách. Díky této funkci můžete po nastavení cíle na vašem smartphonu zobrazit trasu přímo na přístroji.
Moto Guzzi V85 TT Travel je k dispozici v exkluzivní barvě Bronzo Deserto.
Široká nabídka příslušenství se neustále rozrůstá a aktualizuje
V komplexním katalogu originálního příslušenství Moto Guzzi šitého na míru pro model V85 přibyly nové položky a řada doplňků je vylepšena jak z hlediska designu, tak funkčnosti. Veškeré příslušenství je plně homologované a prošlo přísnými testovacími procesy, což zajišťuje jejich kvalitu a dlouhou životnost.
Sada bočních kufrů a topboxu řady Urban, vyrobených z ABS plastu a hliníku, je nyní v nabídce ve dvou různých provedeních, stříbrném a tmavém (u V85 TT Travel jsou kufry Urban Dark součástí standardní výbav). Trojice hliníkových kufrů má po modernizaci větší objem a boční kufry nyní mají pohodlnější otevírání. Nabídka se dale rozšiřuje o nová lehká zavazadla, jako je tepelně tvarovaný tankvak s pohodlným rychloupínáním na víčko nádrže a měkký Roll Bag ve sportovním stylu, vyrobený z voděodolného materiálu.
Pro verzi V85 Strada jsou jako příslušenství k dispozici kryty rukou, hliníkový kryt pod motor a madla, zatímco nízký přední blatník je k dispozici jako příslušenství pro modely V85 TT a V85 TT Travel.
Z technologických prvků je jako příslušenství nabízena inerciální platforma IMU, která umožňuje aktivovat funkci náklonového ABS (standardně u V85 TT a V85 TT Travel) a jízdní režim Custom (standardně u V85 TT Travel).
Novinkou je také plexištít Touring, standardně dodávaný k modelu V85 TT Travel. Při jeho vývoji byly využity poznatky z testování v aerodynamickém tunelu a štít díky své o 22 % větší ploše ve srovnání s originálem nabízí lepší ochranu během dlouhých cest. Stejně jako standardní plexi je ručně výškově nastavitelný v 5 polohách. Polykarbonát odolný proti nárazu a poškrábání zaručuje transparentnost a lesk po dlouhou dobu.
Zcela nové deflektory (standardně u modelu V85 TT Travel) rozšiřují ochranný efekt plexištítu a zaručují vyšší jízdní komfort.
K dispozici je také nová vnitřní plachta na motorku.
Řadu příslušenství doplňují další praktické položky, které se hodí v každé jízdní situaci.
- Přídavná LED světla: díky hliníkové konstrukci a kompaktní velikosti spotřebovávají minimum výkonu. Dokonale zapadnou do stylu motocyklu a přispějí k lepší viditelnosti a bezpečnosti při jízdě v noci a za mlhy.
- Vyhřívané rukojeti (standardně u V85 TT Travel): bez nutnosti montáže dalších ovladačů, zapínají se na levé rukojeti.
- Komfortní sedlo s volitelným vyhříváním: široká nabídka sedel s logem orla a zvýšeným komfortem díky speciální 3D síťové vložce. Sedla jsou k dispozici ve třech různých výškách (standardní, vysoká a nízká) a všechna mají volitelnou funkci vyhřívání, která je přístupná přes platformu Moto Guzzi MIA.
- Kryt kardanu: vyrobený ze silnostěných ocelových trubek, chrání kardan v případě pádu.
- Kryt motoru: vyrobený ze silnostěných ocelových trubek, chrání motor a nohy jezdce.
- Hliníková páčka spojky a přední brzdy: přesně vyrobené z hliníku, zlepšují ergonomii a jsou nastavitelné ve čtyřech polohách. K dispozici ve stříbrném a tmavém provedení.
- Protiskluzový brzdový pedál enduro: laserem vyřezaný s práškovým lakováním, nabízí výjimečný grip v těch nejnáročnějších podmínkách.
- Centrální stojan: z kataforetické oceli s práškovým lakováním, odolá všem povětrnostním podmínkám. Navržen a zkonstruován v souladu s nejpřísnějšími normami bezpečnosti a odolnosti.
- Sklopná zrcátka: sklápí se směrem k řídítkům a snižují riziko rozbití během jízdy off-road.
- Zadní tlumič Öhlins: s nastavitelnou kompresí, útlumem a předpětím pružiny, nabízí maximální komfort a bezpečí za každé situace.
- Moto Guzzi MIA (standard u V85 TT Travel): tato funkce umožňuje propojit smartphone s motocyklem a rozšířit využití přístrojového panelu. Pokud je spárována s komfortními sedly, aktivuje vyhřívání sedla jezdce.
- Systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS: zobrazuje tlak v pneumatikách na přístrojovém panelu.
- Přídavná USB zásuvka pod sedlo: ideální pro využití multimediální platformy Moto Guzzi MIA. Společně se zásuvkou, montovanou standardně vedle přístrojového panelu, umožní nabíjet externní zařízení a smartphony.
- Elektronický imobilizér proti krádeži: s kompaktní a technologicky vyspělou řídicí jednotkou, snadno se montuje. Dodává se s dálkovým ovladačem. Systém má vlastní zdroj a minimální spotřebu energie.
- Prodloužení zadního blatníku: s konstrukcí z ocelových trubek s práškovám lakováním, chrání spolujezdce a zadní část motocyklu před vodou a blátem.
Moto Guzzi V85: technické údaje
MOTOR | |
Typ | Podélně uložený 90° vidlicový dvouválec, dva ventily na válec (sací z titanu) |
Chlazení | Vzduchem |
Zdvihový objem | 853 cm3 |
Vrtání x zdvih | 84 x 77 mm |
Kompresní poměr | 10,5: 1 |
Maximální výkon | 80 k (58,8 kW) při 7750 ot. za min. |
Točivý moment | 83 Nm při 5100 ot. za min. |
Palivový systém | Elektronické vstřikování paliva; jedna vstřikovací jednotka Ø 52 mm, Ride-by-Wire |
Objem palivové nádrže | 23 litrů (včetně rezervy 5 litrů) |
Homologace | Euro 5+ |
Spotřeba paliva (režim WMTC) | 4,9 l/100 km |
CO2 emise (režim WMTC) | 119 g/km |
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ | |
Spojka | Jednolamelová suchá |
Převodovka | Šestistupňová |
Převodové poměry | 1. st 16/39 = 1: 2.437 |
2. st 18/32 = 1: 1.778 | |
3. st 21/28 = 1: 1.333 | |
4. st 24/26 = 1: 1.083 | |
5. st 25/24 = 1: 0.960 | |
6. st 27/24 = 1: 0.889 | |
RÁM A ODPRUŽENÍ | |
Rám | Trubkový z vysoce pevnostní oceli |
Přední odpružení | Hydraulická převrácená teleskopická vidlice, Ø 41 mm, nastavitelné předpětí pružiny a útlum |
Zdvih předního kola | 170 mm |
Zadní odpružení | Hliníková kyvná vidlice s jedním tlumičem na pravé straně, nastavitelné předpětí pružiny (pomocí kolečka u modelů V85 TT a V85 TT Travel) a útlumu |
Zdvih zadního kola | 170 mm |
Přední brzda | Dva nerezové plovoucí kotouče Ø 320 mm, radiálně uchycení třmeny Brembo se čtyřmi protilehlými pístky |
Zadní brzda | Nerezový kotouč Ø 260 mm, plovoucí třmen se dvěma pístky |
Kola | Paprsková (V85 Strada: s hliníkovými paprsky) |
Přední ráfek | 2.50” x 19” |
Zadní ráfek | 4.25” x 17” |
Přední pneu | Bezdušová 110/80 – R19” |
Zadní pneu | Bezdušová 150/70 – R17” |
ELEKTRICKÝ SYSTÉM | |
Alternátor | 430 W |
Systémové napětí | 12 V |
Akumulátor | 12 V – 12 Ah |
ROZMĚRY | |
Výška sedla | 830 mm |
Suchá hmotnost | 209 kg (V85 Strada: 205 kg; V85 TT Travel: 211 kg) |
Pohotovostní hmotnost *
|
230 kg (V85 Strada: 226 kg; V85 TT Travel: 243 kg)
* Hmotnost motocyklu připraveného k jízdě se všemi provozními kapalinami a 90 % paliva
|
V85 Strada
V85 TT
V85 TT Travel