SPORTOVNÍ MOTOCYKL APRILIA STŘEDNÍ VÁHY, KTERÝ JE ETALONEM SVÉ KATEGORIE, SE DÁLE ZDOKONALUJE: NOVÁ ZÁVODNÍ AERODYNAMIKA S KŘIDÉLKY, VÝKONNĚJŠÍ DVOUVÁLCOVÝ MOTOR 660 A JEŠTĚ VYSPĚLEJŠÍ BALÍČEK ELEKTRONICKÝCH OVLÁDACÍCH PRVKŮ
RS 660 FACTORY SLAVÍ SVOU PREMIÉRU COBY VRCHOLNÁ VERZE S PRÉMIOVOU VÝBAVOU VČETNĚ POKROČILÉHO ODPRUŽENÍ ÖHLINS
- Závodní aerodynamika s křidélky
- Motor splňující normu Euro 5+ s výkonem 105 koní na klikové hřídeli
- Ještě lepší poměr výkonu a hmotnosti
- Nový pokročilý balíček aktivních elektronických ovládacích prvků
- Nová verze RS 660 Factory s prémiovou výbavou
Ohromný úspěch modelu RS 660, prodávaného v 72 zemích, vychází z projektu Aprilia 660, který nově definuje sportovní charakter v inovativním a moderním duchu prostřednictvím řady lehkých, vysoce výkonných motocyklů s vynikajícími technickými a elektronickými vlastnostmi. Tyto motocykly jsou přístupné a zábavné pro každodenní použití nováčky a zároveň poskytují vzrušující zážitky zkušeným jezdcům na závodních tratích.
Svědčí o tom i výsledky dosažené ve všech šampionátech, kterých se Aprilia RS 660 účastní, včetně třídy SportBike v British Superbike a Twins Cup v MotoAmerica, kde se trvale umisťuje na předních příčkách a v roce 2024 dokonce získala titul. Prozrazuje to však také pozoruhodný čas Miguela Oliveiry, 1’45″467 na kolo, v Race of Stars, závodě mezi bývalými i současnými nejlepšími jezdci Aprilie, který se konal v rámci velkolepého setkání Aprilia All Stars na okruhu v Misanu.
RS 660 jako první ve své třídě přináší technické prvky odvozené ze závodních zkušeností Aprilie ve světových šampionátech, které jsou navrženy tak, aby zvýšily požitek z jízdy. Lehká konstrukce (pouhých 183 kg provozní hmotnosti) a vynikající balíček elektronických ovládacích prvků APRC doplňují tento ideální vzorec. RS 660 je tak dokonalou kombinací inovací, technologií a designu.
Aprilia RS 660
Od svého uvedení se RS 660 stala měřítkem pro novou kategorii motocyklů, kterou sama definovala. Tento projekt je zaměřený na dosažení špičkové kvality a přináší aerodynamická řešení obvykle vyhrazená superbikům, čímž Aprilia opět potvrzuje svou nadvládu v této oblasti. Kapotáž byla kompletně přepracována a nyní se pyšní ještě pokročilejší aerodynamikou s prvky inspirovanými závodním světem MotoGP. Pod plexi štítem se nachází velké aerodynamické křídlo a dva menší aerodynamické prvky, které zlepšují průchod vzduchu a zvyšují stabilitu při vysokých rychlostech.
Redesignované boční kapotáže si zachovávají dvouvrstvou strukturu s integrovanými aerodynamickými prvky. Efektivita těchto prvků byla nejprve analyzována pomocí softwaru CFD (Computational Fluid Dynamics), poté testována ve větrném tunelu a nakonec ověřena na silnici i na okruhu. Cílem bylo zvýšit výkon a zlepšit pohodlí jezdce ochranou před tlakem vzduchu a odváděním horkého vzduchu od motoru a chladiče.
Aprilia RS 660 prošla také vývojem v oblasti palubní elektroniky: výbava je nyní rozsáhlejší a zahrnuje nové podsvícené ovládací prvky na řídítkách a větší 5“ barevný přístrojový displej s optickým spojením, které zvyšuje jas a snižuje odlesky a nabízí více informací.
Jedním z klíčových prvků RS 660 jsou jeho elektronické systémy, které zvyšují výkon a zlepšují bezpečnost. Od první verze tento model nabízí nejkomplexnější systém ve své třídě, překonávající i superbiky. Aprilia byla vždy v čele elektronických inovací (již v roce 2007 například jako první představila ovládání plynu Ride-by-Wire) a nyní se pyšní kompletním elektronickým balíčkem APRC (Aprilia Performance Ride Control). Tento balíček, navržený pro nejvyšší úroveň závodů, je široce uznávaný veřejností i odborníky jako jeden z nejpokročilejších systémů na trhu.
APRC na nové Aprilii RS 660 nyní zahrnuje launch control, systém řízení startu z místa, který se obvykle používá u závodních motocyklů. Tento systém doplňuje již tak rozsáhlou sadu funkcí, mezi něž patří ATC (nastavitelná a vypínatelná kontrola trakce), AWC (nastavitelná a vypínatelná kontrola zdvihu předního kola), ACC (tempomat, umožňující jezdci udržovat nastavenou rychlost bez použití plynu), AQS (obousměrné rychlořazení), AEB (nastavitelná kontrola brzdného účinku motoru) a AEM (různé mapy motoru, které upravují charakteristiku výkonu). Stejně jako dříve je Aprilia RS 660 standardně vybavena elektronickým ovládáním plynu Ride-by-Wire a šestiosou inerciální platformou. Tato platforma využívá akcelerometry a gyroskopy k detekci polohy motocyklu vůči vozovce, zpracovává vstupy od jezdce a odesílá data do řídicí jednotky, která podle potřeby upravuje parametry řízení. Součástí je také vícemapový systém Cornering ABS, který optimalizuje brzdění a zásahy ABS v zatáčkách pomocí specifického algoritmu. Tento algoritmus neustále sleduje různé parametry, jako je boční zrychlení, tlak na páčku přední brzdy, úhel náklonu, sklon a odklon, a moduluje brzdný účinek tak, aby optimálně vyvážil zpomalení a stabilitu.
Vpředu uložený dvouválcový motor o objemu 660 cm3, kompaktní a lehký agregát nejnovější generace, který již nyní dosahuje rekordních výkonů ve své třídě, nyní splňuje normy Euro 5+. Díky použití škrticích klapek s větším průměrem (52 mm místo předchozích 48 mm) má nyní RS 660 výkon 105 k (k dispozici je také verze s omezeným výkonem 35 kW). Motor zároveň slouží jako nosný prvek, čímž přispívá ke kompaktní, lehké a pevné konstrukci dvojitého rámu, který je spojen s hlavou řízení a zadní částí – v duchu tradice Aprilie s důrazem na propracovaný design podvozku.
K dispozici jsou dvě barevné varianty: Venom Yellow a Blue Marlin. V obou případech se designéři značky Aprilia zaměřili na vytvoření dynamické grafiky a barev, které zdůrazňují sportovní charakter RS 660. Tato filozofie designu je společným znakem všech současných motocyklů Aprilia s kapotáží, od modelu RS 125 až po RSV4.
Aprilia RS 660 Factory
Fanoušky dlouho očekávaná verze RS 660 Factory je konečně tady. Factory je jméno spojené se závodním duchem a nekompromisními komponenty – jedná se o nejsportovnější a nejexkluzivnější model z řady RS 660.
V souladu se superbikovou tradicí z Noale přichází RS 660 Factory standardně s pokročilým odpružením Öhlins: 43mm vidlice řady NIX 30 a tlumič STX 46 s integrovanou nádobkou, oba s plně nastavitelným hydraulickým tlumením odskoku a předpětím pružiny. Dvoubarevné sedlo a nová grafika, s černými boky a červenou horní částí, jasně odlišují tuto prémiovou verzi.
K dispozici je široká škála příslušenství pro sportovní i cestovní využití. Sedlo pro spolujezdce může nahradit krovka: je lehčí než předchozí verze a její přepracovaný design nabízí více prostoru pro jezdce a zlepšuje ochranu před větrem při aerodynamickém posedu. Díky tomu, v kombinaci s výkonnějším motorem a účinnější aerodynamikou, dosahuje Aprilia RS 660 Factory maximální rychlosti 240 km/h. Tepelně tvarovaná sada kufrů je aerodynamická a ergonomicky kompatibilní se sedlem spolujezdce. Modul GPS umožňuje automatické zaznamenávání časů na trati. Homologovaný výfuk SC-Project a řada prémiových komponentů jsou vyrobeny z frézovaného hliníku.
Za zmínku stojí také nové oblečení vytvořené ve spolupráci s Alpinestars, ideálně ladící s RS 660, včetně kožené bundy Aprilia Throttle, textilní bundy Aprilia Twisties Tex a kožených rukavic Aprilia Twisties Leather Gloves.
Aprilia RS 660